Henkilökohtainen kapina

Kesäaika ja kellojenkääntö on perseestä pyllystä syvältä ärsyttävää ja turhaa touhua. (Keksinpäs jonkun sivistyneenoloisen sanan.) Koko juttu on ihan älytöntä ja aiheuttaa harmaita hiuksia esimerkiksi eläinten kanssa, kun niille ei voi asiaa edes selittää. Lisäksi tämä kevään kääntö aiheuttaa itselleni ainakin viikon kestävän väsymyksen ja päänsärkyä, kun töihin pitää mennä aikaisemmin.

almost_serious
Tiukkailmeinen kellokapinallinen

Minulla on myös tapana pitää kännykkäni kelloa hiukan edellä, noin minuutin verran, jotta ehdin varmasti kirjautua töissä sisään ajoissa. Auton kelloa pidän parikin minuuttia edellä ja herätyskelloa vielä enemmän, jotta varmasti ehdin aamulla oikeaan aikaan matkaan. Wc:ssä minulla on kello, jotta en unohdu sinne aamutoimilleni ja se on ollut peräti neljä minuuttia edellä. Toki tiedän montako minuuttia mikäkin kello on edellä ja pelaan sen mukaan, mutta edellä niiden on oltava oman mielenrauhani takia ja tiedättekös kuinka vaikeaa ne on aina kellojenkäännön yhteydessä saada juuri sopivasti edelle tai tottua siihen uuteen edellä olon määrään, jotta minuuttiaikatauluni toimii sujuvasti. Yleensä aina joku näistä järjestelyistä heittää kellonkäännön yhteydessä johonkin suuntaan ja sekös minua harmittaa, kun minuuttiaikatauluni pettää jossain kohtaa ja olen minuutin liian ajoissa tai myöhässä omasta aikataulustani. Semmoinen ei ole mistään kotoisin! (Järkyttyneille tiedoksi, että on meillä muutama kello ihan oikeassakin ajassa, nimittäin mieheni hallitsemat kellot, kuten hänen kännykkänsä, hänen tekemänsä seinäkello, hänen tietokoneensa… mutta minun kelloni ovat kaikki ihan omassa ajassaan.)

masa_luu
Kellokapinallisen vahtikoira jyrsisi mielellään myös kellonkääntämisestä päättäneiden luut

Tämänkertainen kellojenkääntö aiheutti minulle sitä paitsi taloudellisia tappioitakin. Eilen töistä lähtiessäni minua pyydettiin töihin täksi sunnuntaiksi, mutta kieltäydyin, kun ajattelin, että olen kuitenkin niin väsynyt ja vihainen, kun on kellojenkääntökin. Harvoinpa minä kieltäydyn tuplapalkkatöistä, mutta nyt niin tein. Toki halusin myös viettää vapaapäivän ja nauttia auringon paisteesta ja miehen seurasta ja muutenkin levätä, mutta kellojenkääntö oli ainakin 1/3 syytä, miksi kieltäydyin tuplapalkasta ja menetin ainakin 124 euroa käteen tulevaa rahaa. Kiitos vaan kesäaika!

Mielestäni kellojenkääntö pitäisi lopettaa, se on ihan turhanpäiväistä typeryyttä ja pidettäisiin vain se oikea luonnon aika, joka meillä on eli talviaika. Onneksi on yksi asia, missä voin kapinoida kesäaikaa vastaan. Nimittäin tämä blogini. Tämä on ollut alusta asti eli jo koko viime vuoden talviajassa. Jatkan samaa linjaa tänäkin vuonna ja jokaisen julkaisemani postin kellonaika on aina talviaikaa. Blogin kello siis ilmentää omaa kapinaani. Muita mahdollisuuksia ei sitten olekaan pienelle ihmiselle jätetty, muut kelloni joudun valitettavasti kääntämään.

Kellokapinallinen,
Marra

Kuva | Kategoria(t): Valitusta Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

17 vastausta artikkeliin: Henkilökohtainen kapina

  1. Timo Lampi sanoo:

    Oon just samaa mieltä ja siks oonki käynny kansalaisaloite-sivulla raapustamassa nimeni, että typerä kellojen siirtely lopetettais ihan turhana hommana.

  2. Ansku sanoo:

    Muhun ei oo koskaan mitenkään vaikuttanu kellojen siirtäminen. Mulle se on vaan pakollinen paha. Enkä siis voi ymmärtää ollenkaan sitä että miten se voi joihinkin niin kovasti vaikuttaa. Mutta meitä on niin monenlaisia.

  3. Tiina Eliisa sanoo:

    Vitsi mua naurattaa ihan joka kerta ku käyn lukeen näitä sun postauksia tshih 😀 niin hyvin osaat kertoa ettei paremmasta väliä! Kuule, tuttua on! Minulla myös on kaikki omat kellot hiukan edellä. Mä elän myös ihan omissa ajoissani, ei siitä tuu mitään jos ei varaa niitä ylimääräisiä minuutteja ennen töihin lähtöä. Mies joskus kysyy kelloa.. Vastaan ”odotappa ku lasken” :DD Haha! Kyllä kellojensiirto on turhaa! Toki kerran kävi hyvä tuuri kun satuin olemaan just yövuorossa kun niitä ruuvattiin tunnilla eteenpäin 🙂 silloin olin toistamieltä, mutta just nyt taas tätä mieltä. Hyvää maaliskuun viimeistä päivää ja viikon jatkoa ❤

    • Marra sanoo:

      Mukavaa, että sua naurattaa. Osa lukijoista varmaan pitää mua hulluna 😉 Mulla on muuten just sama ongelma, että jos mies kysyy kelloa, niin joudun laskemaan sille oikean ajan, kun se ei tykkää mistään edellä olevista ajoista vaan sen pitää tietää tarkka aika. Ja sen mielestä edellä olo on pahasta, koska sitten se luulee, että kello on niin paljon, ettei se enää kerkiä, vaikka oikeasti kerkiäis. Mulla taas kellojen on pakko olla edellä tai mistään ei tuu mitään 🙂

  4. rantakasvi sanoo:

    Saako olla eri mieltä? En ymmärrä miksi yhden tunnin (jonka saamme taksiisn syksyllä)menettäminen on niiiin vaikeaa. Eläimet vielä tajuan, muuten en. Enkä teidän (Timon ja sun) kiusallakaan käy allekirjoittamssa mitään vetoomuksia:DD

    Mutta se kohta tuossa postauksessa, missä aloit luetella mikä kello on mitenkin paljon edellä, sai minut purskahtamaan ääneen nauruun. Nimittäin olen aivan samoilla linjoilla. Herätyskelloni on 10 minuuttia edellä, ollut aina. Rannekello on noin 5 minuuttia edellä. kännykkä perhana ottaa jostain satelliitista oikean ajan, joten sitä en ikinä katso. Mutta Volvon kello on pari minuttia edellä :DD

    Mies meillä jaksaa myös ihmetellä tätä minun kelloshowtani. Hänen kellonsa on aina täsmälleen ajassa. Hän ei tajua sitä, miten ihan on heräyä kun tietää, että herätyskello on 10 minuttia edellä!!!

    Nyt nautitaan kesä-ajasta, pulinat pois :DD

    • Marra sanoo:

      Mä tykkään rehellisistä mielipiteistä puolin ja toisin 🙂 Mun mielestä tosin kyse ei ole tunnin menettämisestä eikä takaisin saamisesta, vaan turhasta säätämisestä. Menee sekaisin lehmien lypsyt ja hevosten ruokinnat ja kuulemma jotkut ihmiset saa sydänoireita ym ongelmia. Ja miksi, mitä hyvää tällä kellojenkäännöllä saavutetaan?

      Mulla on kans herätyskello aina 5-10 minuuttia edellä, on niin hienoa herätä kun tietää, ettei kello ole vielä oikeasti niin paljon ja voi rauhassa makoilla vielä hetken 🙂

      Ja kännykän olen säätänyt niin, että saan itse valita ajan, en kerta kaikkiaan kestä sitä millintarkkaa satelliittiaikaa, vaan olen ottanut automaattipäivityksen pois päältä ja säädän sen itse reilun minuutin edelle. Tosin tässä systeemissä on se huono puoli, että silloin tällöin, kun kännykkä putoaa räpylöistäni ja akku irtoaa, niin kännykkä tarjoaa sitten aina ajaksi vuoden 1980 ja klo 2 yöllä ja on kova säätäminen taas siihen optimaaliseen aikaan. Mutta pääasia, ettei ole satelliittiaika päällä, semmoisen kanssa en rupea elämään!

      Näyttää olevan joku naisten juttu nämä kellojen edellä pitämiset 🙂

    • Timo Lampi sanoo:

      *Köhh* Mulla on kello aina 5 minsaa edellä…

  5. outopaimen sanoo:

    Kellojen kääntäminen on perseestä ja monissa maissahan on luovuttu tästä naurettavasta käytännöstä. Meillä Aljoh ei paljon piittaa kesä -tai talviajoista sillä se herättää jämptisti 04.00 oli sitten tammi – tai heinäkuu 😀

    • Marra sanoo:

      Meillä Masa ei herää jämptisti, mutta se menee yöunille hyvin tarkalleen klo 23. Kellojen käännön aikaan se on hetken sekaisin, mutta sitten se taas löytää sen oikean nukkumaan menoaikansa, joka on kello 23 nurkilla. Se on hämmästyttävästi kyennyt pitämään kiinni omasta ajastaan, vaikka meillä ihmisillä ei ole mitään rytmiä. Mulla on niin sekavat vuorotyöt, että mulla ei ole säännöllistä rytmiä ollenkaan, mutta Masa menee kuin kello nukkumaan. Ja herää tarvittaessa aikaisin, jos ihmisetkin herää, mutta koisii pitkään jos ihmisetkin. Tietty se sit jossain kohtaa alkaa kyseleen ulos menoa, jos ei meinata ollenkaan nousta vapaapäivänä. Mutta onneks sillä on tarvittaessa joustavat heräämisajat, ei se yleensä ennen 9-10 aikoja ala vapaapäivinä herätellä.

  6. elina sanoo:

    Minäkään en ymmärrä tuota kellojen kääntämistä. Ei se minua häiritse, mutta nytkin olen seurannut pikkulapsi perheitä joilla on tosi vaikeaa saada lapset ylös aamulla ja nukkumaan illalla. Aamut haittaa, koska pitää olla tiettynä aikana esim. kerhossa.

    • Marra sanoo:

      Jep, aamut on pahoja lasten kannalta. Muistan kuinka pahalta tuntia aikaisemmin herääminen tuntui lapsena ihan fyysisesti. Eikä tämä maanantai ollut itsellenikään helppo. Olen sitä mieltä, että kellojenkäännöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

  7. Tiina Eliisa sanoo:

    Huomenta! 🙂 piti tulla vinkkaan että no niih, munapostaus tehtynä ;D tulit niin mieleen siitä! 🙂 mukavaa huhtikuun ensimmäistä päivää! :))

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s