Aika repiä autosta osia

vähänrevin

Meikäläisellä kun on tässä enää pari viikkoa aikaa katsastaa ihanainen jo 26-vuotias autoni, alkoi olla sunnuntaina töiden jälkeen pakko ruveta perehtymään asiaan. Autossani on ollut keväästä asti mystinen ongelma, että vilkut toimivat ehkä joka seitsemännellä käyttökerralla, muutoin eivät ja silloin auton keskikonsolista kuuluu kummallista surinaa. Tällä kertaa vilkkujen toimimattomuus ei siis ollut totaalista, kuten silloin kun vilkkujen sulake on palanut tai vilkkurele on hajonnut. Kummastakin on kokemusta, mutta tällä kertaa vika on ollut mystisempi, koska välillä toimii, mutta useimmiten ei. Jonkinlaista oikosulkua jossain on sitten veikkailtu vian syyksi.

Eräs Volvo-harrastaja vinkkasi, että hänellä moinen ongelma oli ratkennut ottamalla pois turvavyövalon (siis sen joka vilkkuu ja pitää meteliä, jos istuu autossa ilman, että turvavyö on kytketty) polttimo. Se kun voi olla hapettunut ja aiheuttaa siksi ongelmaa. Niinpä minä sitten aloin sunnuntaina tehdä työtä käskettyä ja aloitin ensin takapenkin puolen valosta, koska tiesin, että kun minä alan repiä osia irti, niin kaunista jälkeä ei tule ja jos kävisi hyvä säkä, niin se ongelma olisi takapenkin puolella ja ratkeaisi siellä. No, kuten yläkuvassa näkyy, sain revittyä sieltä esiin niin turvavyövalon polttimon kuin tuhkakupinkin polttimon.

oho_tuli_tappiota

Ja kärsivällisyyteni tuntien, tulihan sitä hiukan tappiota ja rumaa jälkeä, kun sain tommoisen muovin palankin irtoamaan. No, rehellisyyden nimissä on sanottava, että se muovikotelo oli jo haljennut, joten repäisin sitten tuon palan irti, niin mahtui paremmin sormet sisään, kuin vain yrittämällä tuolla vääntyneellä ruuvitaltalla vetää polttimon koteloa irti. Täytyy muuten sanoa, että näihin osien irrotteluihin tuo kärsinyt ruuvitaltta on ihan paras väline 🙂 Nimittäin etupenkin puolella sain sillä tosi helposti napsautettua irti keskikonsolin muoviluukut, vaikka olin etukäteen ajatellut, että siitä tulee hirveä taistelu, mutta niin vain napsahtivat auki ensi yrittämällä. Jee 🙂

ilahduttavaa

No, vikahan ei tietenkään ollut siellä takapenkin puolella (miksi olisi ollutkaan, kun se ääni kuului edestä, mutta Marran logiikalla piti tietysti aloittaa takaa…), joten seuraavaksi siirryin etupenkin puolelle. (Ja tässä vaiheessa olin jo monta monituista kertaa karjunut miehelle, että näytä nyt sitä valoa oikeaan kohtaan… Onneksi autossani on sentään edes pieni taskulamppu aina mukana, muuten ei olisi näkynyt mitään ja on ehdottomasti liian iso vaiva hakea joku kunnon valonheitin jostain… Anyway, olen yleensä hyvin kärttyinen, jos teen tämmöisiä hommia, joita en oikeasti osaa ja aikataulu painaa päälle…). Ja mihinkäs siis jäinkään. Niin, ensimmäisenä irroitin sitten etupenkin puolellakin turvavyövalon polttimon, mutta eipä tuo auttanut, joten ei kun polttimo takaisin. Sitten napsuttelin auki noita muitakin lokeroita ja vika paikallistui hätävilkkukytkimeen, jotta se siellä särisee. Tosi ”kiva”, sillä auto tuskin menee katsastuksesta läpi ilman vilkkuja + hätävilkkuja. No, hätävilkkukytkin pussiin ja ajoimme miehen autolla veljelleni, joka testaili jollain mittarilla, että kulkeeko siellä kytkimessä virta. (Mieheni soitti tätä ennen veljelleni, kysyäkseen voiko tulla. Minä olin tässä kohtaa jo niin kärttyinen, että ei huvittanut soitella kenellekään…) No, ei vaikuttanut kytkin täysin toimivalta, vaikka joissain kohdin virta kulkikin, joten seuraavaksi suoritimme tehokkaan kaupassa käynnin, kun oli vielä sunnuntai-iltana kaupat hetken auki. Auto puoliväliin parkkiin ja mies Motonetin tiskille kytkimen kanssa ja meikäläinen ruokakauppaan. Ajoituskin oli tällä kertaa täydellinen, koska palasimme autolle prikulleen samaan aikaan. Valitettavasti vaan ei ollut Motonetissä kytkintä, eikä sitä saa edes tilattua, kun yleensä kuulemma noissa Volvoissa on lattapäinen tuo kytkin ja meikän Volvossa on jotkut piikit. Kummallista, sanon mä.

Siitä sitten ajelu kotiin ja matkalla mietittiin vaihtoehtoja ruvetaanko kytkintä kyselemään romuttamolta vai joltakulta Volvo-hullulta -harrastajalta. Kamalintahan tässä on tietenkin se, että mikäli saisin hankittua uuden/uusvanhan toimivan kytkimen ja vika edelleen jatkuisi, niin sitten se vika olisi siellä johdotuksessa. Mitään näkyvää vikaa niissä johdoissa ei ollut, niitä zoomailtiin ahkerasti. Niin mikäli pitäisi koko systeemi johdottaa uudelleen, niin sitten ne ongelmat vasta alkavat…

Kotona päätin tunkea kaikki irrottamani osat takaisin kiinni, ettei näytä niin ruotoiselta ajellessa (tai oikeammin siksi, että ne irtonaiset osat eivät lentele pitkin autoa, kun kurvailen) ja laitoin siis myös hätävilkkukytkimen kiinni. Auto testiksi käyntiin ja eipä räpissyt kytkin enää. Ilmeisesti tuli sitä tässä rytäkässä tarpeeksi jotenkin rassattua, että alkoi taas toimia. Sitten maanantaina hyvin jännittyneenä liikkelle, että toimiiko oikeasti. Ja niin toimi vilkku päivän ajot, siis työmatkan mennen ja tullen. Mutta, se kyllä kolme kertaa piti epäilyttävää surinaa, mutta paljon vähemmän kuin yleensä ja surinasta huolimatta vilkut toimivat. Yleensä siis silloin, kun surisee, ei toimi ne vilkut. Ja mikäs sen mukavampaa kuin olla mulkku liikenteessä, kun ei käytä vilkkuja… En arvosta yhtään ihmisiä, jotka jättävät vilkuttamatta, mutta meikäläisen on ollut paha vilkuttaa, kun ei mokoma toimi. Ja tietenkin muut ajajat ovat varmasti pitäneet minua vähintäänkin sikana, ellei peräti kunnon mulkkuna… Mutta meikällä kun on vähän se periaate, että noin vanhan auton pikkuvikoja en korjaa kuin juuri ennen katsastusta, koska olisi turhaa rahankäyttöä korjailla juttuja pitkin vuotta, jos koko auto lahoaakin kasaan ennen katsastusta ja joudun vaihtamaan koko kotteron.

Mutta summa summarum, toivon NIIN PALJON, että vilkut toimisivat nyt katsastuksen yli. Jos ne toimivat, niin sitten ei tule tässä vaiheessa (EHKÄ) niin isoja kustannuksia. Jos vaikka auton saisi vietyä konttorille nykyisessä kunnossaan + uusi pakoputken loppuosa.

Jänniä aikoja siis elämme.

-Marra

Kategoria(t): Autoilua Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

14 vastausta artikkeliin: Aika repiä autosta osia

  1. Sanna sanoo:

    Täytyy vaan todeta, että onneksi mulla ei oo autossa turvavyönkäyttämättäjättämishälytysvaloa 🙂 eikä äänimerkkiäkään. Auto pitäs kyllä katsastaa kuukauden sisällä, ja ainakin putki vuotaa…

  2. Helmi Nainen sanoo:

    Ou mai. Toivotaan parasta!!!
    Sä olet sentään reipas sissi, mä olisin tossa vaiheessa nostanu kädet pystyyn ja huutanu veikkaa apuun 😉

    • Marra sanoo:

      No arvaas vaan toimiko vilkut enää tänään? No ei!!!

      Mä joudun hoitaan hommia ite, ei siinä auta kenenkään apuun huutelu, kun ei niitä kiinnosta mun autovanhus 🙂

  3. outopaimen sanoo:

    Pisteet tähän epäkiitolliseen hommaan ryhtymisestä ja vian paikallistamisesta !
    Se että vilkut pelaavar katsastuksessa, on vähintä mitä Karma voi sun eteen tehdä koska tuon luokan vääntäminen ansaitsee kiitoksen.
    Minä ainakin pidän peukkuja vaikken teitä Volvokuskeja ihan joka kerta ymmärräkään 😀

  4. rantakasvi sanoo:

    Vai ei OutoPaimen ymmärrä Volvokuskeja. PÖH!
    Minä poistin edellisestä Volvostani sen turvavyö-äänimerkin polttimon,kun se aiheutti jostain (?) syystä ajovalojen polttimoiden hajoamisen ennen aikojaan. Auttoi, eikä äsyttänyt se ääni. Tässä nykyisessä se ääni on vienompi.

    Muuten, meidän kannattaa varmaan pitää nämä vanahat Volvot kummallakin varaosina, jos/kun joskus joutuu (*itkee*) vaihtamaan uudempaan. Saadaan varaosia 🙂

    Kyllä se katsastuksesta vielä menee, kolmekymppiseksi pitää kestää Volvon.
    Näkyillään sitten tässä joku päivä.

    • Marra sanoo:

      Juu, kummallisia juttuja on näissä autoissa. Mulla on penkinlämmittimet ja vilkut samassa sulakkeessa ja olen oppinut, että etupenkkien penkinlämmittimiä voi käyttää vain vuorotellen tai sulake sanoo kaputt. No, se ei ole normaalisti ongelma, kun yksin ajelen, mutta jos on väkeä kyydissä, niin se on muistettava…

      Joo eihän tota rakasta ja sympaattista Volvoa voi paalata, kyllä se on pidettävä 🙂

      Mulla on semmonen periaate, että auton pitää kestää 400 000 km, vasta sitten voi luovuttaa sen kanssa. Ja Volvo ei ole vielä siellä 😉

      • rantakasvi sanoo:

        Mulla tuli edelliseen Volvoon reilut 600 000 km ja sitten mittari ei enää juossut, auto kulki vaan. Eli kyllä sillä reilut 600 00 tuli ajettua. Tuttava ajaa Volvolla (samaa vm kuin sulla), jossa mittari meni ympäri ja aloitti nollasta (miljoona kilometriä!) 😀

        • Marra sanoo:

          Mun Volvolla taitaa kilometrien sijasta tulla vastaan ikä. Osat on välillä yksinkertaisesti liian vanhoja 😉 Mutta vielä matka jatkuu… 😀

  5. Arttorius sanoo:

    Onpa säätämistä, hyvä sinä kun sait pelittämään! :] Toivottavasti toimii jatkossakin!
    Vilkkujen olisi oikeasti syytä toimia muulloinkin kuin katsastuksessa. On aika vattumaista muille kulkijoille kun ei tiedä koska kääntyy ja mihin suuntaan, ei ole kyse edes pelkästä mulkkuudesta vaan simppelisti turvallisuudesta, jos ei sinun niin niiden muiden kanssakulkijoiden. Siksikin on vaikea tajuta periaatetta ettei vanhaa autoa pitäisi pitää kunnossa, jos se sattuisikin hajoamaan ennen seuraavaa katsastusta ja hukkaan menisi se raha siihen.

    • Marra sanoo:

      No ei se taas toimi kunnolla. Tänään alkoi ihan samat ongelmat kuin ennenkin, että välillä toimii vilkut ja välillä ei.

      Ja se on myös yksi syy, miksi olen siirtänyt korjailua, kun juuri kun ajattelen, ettei toimi ja jotain tarttis tehdä, niin sitten ne taas toimiikin. On off viat on vähän hankalia henkisesti 😉

      Ongelma näissä vanhan auton sähkövioissa on se, että sitä vikaa saattaa olla jopa autosähkömiehen vaikea paikallistaa. Olen hoidattanut tästä autosta monia vikoja, joita on useampi korjaaja yrittänyt tuntikaupalla löytää ja sitten on käynyt niinkin, että vasta kolmas peräkkäinen korjaaja on keksinyt, mistä oireet johtuvat ja saanut homman sitä myöden korjattua. Ja tämä tulee ymmärrettävästi kalliiksi, käydä korjaajalta toiselle. Joten silloin kun on tällainen vika, että toimii välillä ja välillä ei toimi, en ole ihan superinnokas menemään korjaajan luo, etenkin, kun moni niistä ei halua ottaa tuota autoa korjattavakseen, kokemusta on.

      Tietty joku voisi sanoa, että vaihda sitten autoa, mutta uuteen autoon minulla ei ole varaa, enkä koskaan enää halua meidän talouteen vekselivetoista autoa, semmoisen kanssa on tuskaa, jos käykin niin, että loppuukin vaikka työt tms, kokemusta on siitäkin. Joten autot ostetaan käteisellä ja toistaiseksi mulla ei ole varaa ostaa uutta tai melkein uutta autoa, jolla kykenee jotain vetämäänkin, niin tällä mennään. Toki voisin käydä ostamassa jonkun halvan 10 vuotta tätä autoa uudemman auton, mutta luulenpa, että sen kanssa saisin mukaani vielä enemmän korjattavaa, kuin tämän kanssa, jonka korjaushistorian tunnen yli kymmeneltä vuodelta ja tiedän mitä on vaihdettu ja mitä ei ja tunnistan jo monet oireet ja tilanteet. Elämä ei valitettavasti ole täydellistä ja joskus se tarkoittaa sitä, että vilkut eivät joka risteyksessä toimi. Ajamaan joutuu normaalia varovaisemmin, mutta sehän on toisaalta ihan hyvä asia.

  6. Satu sanoo:

    Marra on ollut taas vauhdissa. 😀

    Pidetään peukkuja, että Volvo pääsee läpi katsastuksesta!

    • Marra sanoo:

      Vauhti jatkuu, tällä hetkellä on laastari sormessa, kun vaihdoin vähän lamppua, eikä kupu irronnut suosiolla eikä ihan pienellä väkivallallakaan. Irtosi se sitten lopulta…

      Ei päässyt Volvo läpi katsastuksesta. Mutta ihan eri syistä kuin olisin kuvitellut…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s