Katsastusyritys ja muuta urheilua

odottajat

Tässä odotellaan Masan kanssa keskittyneesti, mikä on katsastuksen tulos, pääseekö auto läpi vai ei. Tosin Masa odottaa Kivikylän kinkkua tarjoilevaa autonkorjaajaa, minä jännitän, mitä Volvosta sanotaan…

Ja niinhän siinä kävi, että paperissa luki hylätty. Tosin ihan eri syistä, mitä olisin ajatellut. Itseäni arvelutti vilkkupuoli eniten. Lisäksi autostani hajosi eilen puhallin sillain, että ykkösellä ja kakkosella ei toimi, mutta kolmosella toimii. Puhaltimen moottori on vaihdettu jokunen vuosi sitten, että mitä ongelmia nyt taas. Kun kerroin viasta korjaajalle, hän totesi, että siitä on mennyt etuvastus (mikäli muistan oikein, mutta joku etu se oli kuitenkin…). No, puhallin tuskin olisi leimaa estänyt, mutta vilkuista olin huolestunut, mutta näköjään riittää, kun vilkku palaa vaikkei vilkkuisi. Silloin kun särinää ilmenee, vilkkuvalo kyllä palaa, mutta se ei vilku, vaan palaa vain tasaisesti. Kai se sitten riittää… Vilkkumaton vilkku ja muuta kivaa 😉

Niin ne viat sitten… Alustassa oli pikku ruostereikä, mutta se meni korjauskehotuksella. Sen sijaan jälkitarkastukseen johtivat sekä alatukivarren pallonivel edessä oikealla ja ulompi raidetangon pää vasemmalla edessä. Välyksellisiä ovat juu. Suunnitelma on se, että korjaaja hankkii osat ja minä alan tammikuun alussa soitella perään, että koska niitä vaihdetaan. Helpolla pääsin kuulemma. Minä en noista mitään ymmärrä, mutta toivottavasti eivät ole kovin kalliita vaihdettavia. Tähän mennessä kotteroa ehostettiin ennen katsastusta vain uudella pakoputken päällä, jospa tuo nyt pysyisi kyydissä, kun on ihan uusi putki, eikä se vanha kertaalleen hitsattu ja sitten uudelleen irronnut.

Tämmöinen katsastus siis tällä kertaa. Huvittaa, kun Volvossa on nykyään niin hyvät päästöarvot, kun on tehty moottoriremppaa jokunen vuosi sitten. Oli kuulkaa ennen melkoista säätöä, kun piti säätää käynti niin pienelle ennen katsastusta, ettei meinannut auto käynnistyä tai pysyä käynnissä ja sitten piti taas säätää käynti isommalle, ellei jaksanut odottaa, että ”löystyy” itsestään. Kumpiakin tapoja tuli kokeiltua vuosien saatossa. Mutta nyt on hyvät päästöt ilman mitään säätämisiä. Kyllä vanhakin nyt nuortuu ja siihen malliin 🙂

haavoittuneet

Sitten muihin puuhiin. Kuvassa kaksi haavoittunutta, meikällä haava pikkurillissä, miehellä haava ranteen sisäpuolella. Vaihdoimme siis miehen kanssa kylppärin kattovaloon uudet loisteputket. Kyseinen valo taisi pimetä jo viime talvena, mutta yritettyämme irrottaa suojakupua kodinkansion ohjeiden mukaan, luovutimme, kun se ei irronnut kahden ihmisen yrityksistä huolimatta. Homma jäi sikseen, eikä uusia lamppujakaan tullut hankittua. Nyttemmin ilmeentyi tarvetta hankkia muitakin lamppuja kaupasta, joten samalla sitten nuokin kaksi pikku loisteputkea tuli ostettua, joten uusi yritys tuolilla seisten. Taas yritettin molemmat ruuvarilla ohjeiden mukaan vääntää hahlosta ja mitään ei tapahtunut. Teki mieli hajottaa koko valaisin. Mokomakin! Lopulta kuitenkin sisuunnuin, että eihän sitä nyt voi hyvänen aika olla sellaista valaisinta, johon ei saa lamppua vaihdettua, että jos ei ohjeen mukaan, niin sitten väkisin. Väänsin väkipakolla ruuvimeisselillä kuvun irti alustastaan ja sen tehtyäni totesin, että kyllä ovat Enston ohjeet huonot, ei se niitä noudattamalla irtoaisi ikinä. Ainoa oikea tapa on hahloista pyörittämisen sijaan kammeta kupu irti tunkemalla ruuvitaltta väliin. Kuvun takaisin laittaminen on myös haastellista, kun sitä ei voi pyörittää takaisin mihinkään kiinnikkeisiin, vaan se on saatava jotenkin painettua joka puolelta alustan reunojen alle. Mutta kyllä sekin sitten toisella yrittämällä jo onnistui. Nyt on siis taas kylppärin katossakin valo, eikä vain peilikaapissa.

Tämmöistä rokkia täällä. Jos vaikka jo seuraavassa postauksessa pääsisi tavalla tai toisella joulun pariin… 🙂

-Marra

Kategoria(t): Autoilua, Elämää, Koiruuksia Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

11 vastausta artikkeliin: Katsastusyritys ja muuta urheilua

  1. outopaimen sanoo:

    Nyt täytyy antaa tunnustusta Volvolle koska nu ovat ns. pikkuvikoja joita on joka autossa! Sun Volvollas kun on sitä ikää sen verran..
    Ekan kuvan purkkien täyttämää laatikkoa katsellessani meinasin kysyä että oletko tyhjentänyt/siivonnut kaarasi katsastusta varten mutta sittenhän tuo ilmeni että olitte jo varsinaisella pelipaikalla 😀

    Lampunvalmistajien ohjeet ovat varsinkin muvoikupuisten lamppujen osalta siinä mielessä perseestä ettei niissä oteta huomioon muovin kovettumista. Kupu voi taittuauutena hyvinkin helposti (auki/kiinni) mutta eipä enää muutaman vuoden jälkeen kun kupu on yhtä Jyrin kyr…kikkeliä.

    • outopaimen sanoo:

      ja voi vee noita kiritusvihireitiä! 😛

      • Marra sanoo:

        Volvosta lähtisi varmaan muutama laatikollinen tavaraa, jos vaivautuisin tyhjentämään sen. Mutta ei sitä nyt katsastusta varten sentään 😀

        Joo, ollaan asuttu tässä vissiin noin kuus vuotta, enkä nyt muista, että oltais tohon kattovaloon ennen vaihdettu putkia. Peilikaapin putki on vaihdettu, mutta se onkin helppo. Mutta kyllä näköjään kuudessa vuodessakin menee muovi sellaiseksi, että sen kanssa työskentely on ns. oksat pois kamaa. Kuului varmaan naapuriin asti taas meikäläisten päivittely siitä, että miten voi olla näin vaikeaa yks vaivainen valaisin avata.

  2. Helmi Nainen sanoo:

    Voihan Volvovanhus! Harmitus, lisää säätöä emännälle ja rahanmenoa kans! Höh!

    • Marra sanoo:

      Jep, niitä piisaa… Mutta pitänee uskoa korjaajaa, että pääsin kuitenkin helpolla. Tosin uskon vasta, kun on korjattu ja olen kuullut hinnan 😉

  3. kaktus sanoo:

    Meillä on muutamia Volvo- fanaatikkoja tässä perheessä. Mutta 27 vuoden jälkeen oli heidänkin pakko sanoa, että korjata voi, mutta siinä ei ole enää mitään järkeä.

    Mies on Volvoilija ja tulee varmaan sellaisena pysymään. Joskin hän ajoi edellisen V40 täkäläisittäin ihan loppuun. Nyt on sitten se V60 ihan kaikilla mausteilla alla. Kovin tyytyväinen on myös tähän uusimpaan malliin.

    • Marra sanoo:

      Volvo-fanaattisuus taitaa olla parantumatonta 🙂

      Mun unelma olis ostaa nelivetoinen Volvo XC90, vaikkakin tuttavapiiriin on sattunut osumaan semmoinen ihan uusi, jonka omistaja vaihtoi sen vuoden päästä pois, kun oli niin paljon vikoja. Mä en silti usko, että mulle osuis mikään maanantaikappale 😀 Mutta juu, enpä tiedä onko mulla ikinä varaa XC90 tai sitten ehkä siinä vaiheessa, kun ne alkaa olla siinä iässä kun toi mun nykyinen kottero…

  4. Sanna sanoo:

    Joo nuo välyshommat on semmosia, että ne (ainakin tavan autoilijalle) ilmenee vasta katsastuksessa. Mutta hyvä kun ilmenee, ne nivelet on autollekin hiton tärkeitä – yks kun hajoaa, niin ei se kolmella nilkuta.

    Superraivostuttavia on käyttöohjeet, jotka ei tiedä ohjeiden kohteesta mitään! ”Käännä pykälä A loven B kohdalle”, kun tuotteessa ei ole loven lovea! En yhtään ihmettele, että naapuritkin kuuli 🙂

    • Marra sanoo:

      Juu ei mulla ainakaan ollut aavistustakaan mistään välyksistä. Ja hyvä toki, että huomaavat, kurja se olis jo menis joku rengas linkkuun ajossa tai muuta vastaava, voisi käydä huonostikin.

      Joo, tossa valaisimessa oli just ton tyylin käyttäohje, että käännä hahloista myötäpäivään jne ja lopulta kun sitten sain sen pakkokeinolla auki, niin totesin, että mitään ei olisi oikeasti voinutkaan tapahtua niillä ohjeilla. No, pääasia, että tuli tehtyä…

  5. rantakasvi sanoo:

    Kyllä noi Volvon ”ominaisuudet” on onneksi vielä kohtullisen hintaisia.

    Kuulosti hieman epäilyttävältä: taltta ja sähkötyöt, hmm, ei siis yhtään vaarallista 😦
    Mutta ne jotkut lamput on hankalia, tiedän. 🙂

    • Marra sanoo:

      Joo, ei kai noi mitään kauhean kalliita remontteja ole. Ja onneks on hyvä korjaaja 🙂

      Siis mitä, kyllähän on ruuvari on ihan perus sähkötyökalu 😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s