Volvon viimeinen vuosi?

vanteessa_jääpuikkoja

Kunnioitettu Volvoni se on taas katsastettu ja vuoden saa taas ajella. Tällä kertaa katsastuksen hylkäämisen syitä oli useampi plus lisäksi muutama kiva pieni korjauskehotus. Tästä syystä autoni vietti pari päivää pajalla ja tänään sitten se sai kuin saikin taas leiman 🙂 Vilkutkin taas pelittävät kunnolla, suorastaan outoa, kun on lähemmäs puolitoista vuotta tullut ajettua manuaalivilkuin… Sen homman korjauksesta nostan kyllä hattua korjaamolle, on ne aika guruja. Sitä vikaa kun oli muualla yritetty jo vuosi sitten korjata tuntikaupalla. Tosin tunteja tähänkin korjaukseen upposi kahtena päivänä aika monta, mutta joka tapauksessa on sanottava, että hinta taas kaikelle tälle oli huomattavasti edullisempi kuin uuden auton öljynvaihto ja valohoito eräässäkin nimeltä mainitsemattomassa merkkiliikkeessä… Joten hyvillä mielin annoin setelit korjaajan kouraan.

volvon_perä_lumessa

Tällä kertaa kuitenkin hommia katsastukseen laittamiseksi alkoi olla jo sen verran, että korjaaja totesi useampaan kertaan, että Volvon taru alkaa olla lopussa. Ensi vuonna ei kannata katsastuskonttorille ajaa, ennen kuin auto on nostettu ylös ja katsottu kuinka paljon korjattavaa näkyy silmään jo ilman katsastusmiehen syyniä. Auto kun alkaa valitettavasti mädäntyä. Jotkut takatukivarretkin on lahoamassa. Vuosi tässä siis voidaan ajella, mutta ensi syksynä on ruvettava korjaajan kanssa katselemaan, miltä auton alla näyttää ja neuvoteltava siitä, kannattaako kotteroa ruveta laittamaan. Kyllähän se laitettua saa toki, mutta eihän siitä kannata ruveta enää isoja summia maksamaan. Sanoinkin korjaajalle, että en minä siihen mitään tonnin remontteja ala teettämään, sitten ostan mieluummin sillä rahalla auton, jos nikseen tulee.

Masa_Volvossa

Sinänsähän on tietenkin hyvä, että asiasta nyt korjaajan kanssa puhuttiin, on sitten meikäläisellä aikaa sulatella asiaa ja valmistautua auton vaihtoon, mikäli tilanne siltä alkaa näyttää. Ja sitähän toivonkin, että olisi aikaa rauhassa vaihtaa autoa, jotta saisi ehkä sellaisen, minkä haluaa. Nimittäin jos auto äkillisesti hajoaa, mikä tietenkin voi tapahtua, niin sittenhän joudun vain hätsyn pikaa ostamaan jonkun kotteron kulkeakseni ja kun tuntee tämän meikäläisen tavan jämähtää tiettyyn autoon, niin en todellakaan toivo, että ajaisin vuosia jollain pakkoraossa ostetulla Micralla, jonka olisin ostanut vain siksi, että Volvo levisi ja pakko päästä huomennakin töihin 😉 Joten toiveeni todellakin on, että asiaan ehtisi hiukan säästää ja katsella rauhassa sopivan yksilön seuraavaksi uskolliseksi palvelijaksi.

Ja niinhän se on, että eniten meikäläistä houkuttaisi nelivetoinen kottero seuraavaksi. Mikä tietenkin tekee seuraavan auton hankinnan hiukan haasteellisemmaksi, koska nelivedot maksavat enemmän, mutta niitä on tarjolla vähemmän. Mutta jospa sitä vain alkaisi säästää ja katsoisi sitten vuoden päästä millaiseen nelivetoon ne rahat riittää. Monenkohan vuosikymmenen takaa se neliveto sitten on 😉 Joka tapauksessa, yrittänyttä ei laiteta, joten ei kun yrittämään säästämistä 😉

Tykkään ihan superpaljon ajaa vanhalla uskollisella sotaratsullani, siitä ei puutu mitään muuta kuin neliveto ja turvatyynyt. Nykyajan hajoavia sähkövärkkejä en kaipaa ja ohjaustehostimen puutekin pitää haban kunnossa 😉 Mutta tosiaan turvatyynyt olis kumminkin kivat ja se neliveto jokaisen hevosnaisen perustarve. Liki 12 vuoden aikana olen ehtinyt kiintyä kovasti tuohon rauta-ajan autoon ja satunnaisten nykyajan muovipulkilla ajeluiden jälkeen olen aina tyytyväisenä palannut oman uskollisen punaisen paronin rattiin. Mutta maailma on sellainen paikka, että ruoste raiskaa ja joskus tulee aika laittaa uskollisinkin palvelija eläkkeelle. Vaikka olenkin niin hullu, että Volvosta luopuminen tulee varmasti olemaan liikuttava tapahtuma. Auto on joka tapauksessa antanut meikäläiselle paljon, vaikka on se toki vienytkin bensarahaa näinä vuosina varmasti lähemmäs parilla kymmenellä tonnilla. Mutta korjausrahaa on mennyt huikean vähän. Mielestäni on aika hyvin, jos käväisen 27-vuotiaalla autolla pajalla kaksi kertaa vuodessa. Hyvin huoltovapaa kottero ja öljytkin täytyy vaihtaa vain kolmen vuoden välein, köh 😀 Tosin kiitosta on annettava myös hovikorjaamolle, ilman tutustumistani tuohon korjaajaan, olisin jo monta vuotta sitten joutunut luopumaan the Volvosta ja hankkimaan jonkun suht uudehkon auton, mitä hienostokorjaamot viitsivät korjata ja olisihan tuo kaikki maksanut minulle paljon enemmän näiden vuosien varrella.

Summa summarum tässä alkanee ajat, jolloin alan käsitellä the Volvosta luopumisprosessia ja yritän laittaa rahaa jemmaan tulevan autoni oston varalle. Sitä rahaa vaan tarvitsisi olla aika paljon, että sillä saisi auton, joka toimisi yhtä luotettavasti kuin Volvo on toiminut. Vaikka Volvolla ei ole tietenkään mitään rahallista arvoa, jos sen myisi, mutta käyttöarvo vastaa kuitenkin useita tuhansia euroja. Ja Volvolla ajelussa etuna on se, että tunnen sen historian jo pitkältä ja tiedän, mitä korjauksia on tehty jne. Uuden käytetyn auton kanssa tuo koko prosessi alkaisi ihan alusta, osa ja remontti kerrallaan. Volvon kanssa pienet vaikeudetkaan eivät kaada, koska vuodet ovat opettaneet kikan jos toisenkin, millä kottero saadaan liikenteeseen. Tärkeintä on se, että Volvo kulkee, ne ovat sitten täysin mitättömiä juttuja, että penkin lämppäreitä ei voi pitää yhtä aikaa päällä tai vilkkujen sulake palaa tai pyyhkimiä ei saa pois päältä jos ei osaa napauttaa juuri oikeassa kohdassa pyyhkimen liikettä tai miten auto käynnistyy vaikka se ei käynnisty jne. Arvatkaa montako tuskaisaa hetkeä saa kokea vieraan käytetyn auton kanssa, ennen kuin oppii ne kaikki kikka kolmoset, jolla kyseistä yksilöä käsitellään niin, että kaikki sujuu kuin elokuvissa. Ja vanhaan Volvoon on helppo vaihtaa polttimot ja sulakkeet sun muut myös tällaisen tumpelon naiskuskin, mutta toista se on uudemmissa autoissa. Miettikää esim. A-mersua, josta on irrotettava rengas, että pystyy jonkun etupolttimon vaihtamaan. Hullua! Joten kyllä minä toivoisin löytäväni itselleni hyvin käteen käyvän helppohoitoisen auton, mutta saapa nähdä mitä sitä löytyy, kun uuteen isoon nelivetoon ei riitä valuutta, mutta ihan vanhaa louskuakaan ei kannattaisi hankkia, jotta voi tehdä elämässä muutakin kuin maksaa remonteista. Sitä täydellistä yksilöä siis odotellessa 😉 Tai sitten sitä hetkeä, että ensi vuonna todetaan, ettei the Volvoa tarvitsekaan vielä vaihtaa 🙂

-Marra

Mainokset
Kategoria(t): Autoilua, Kiitollisuutta, Talvi Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

22 vastausta artikkeliin: Volvon viimeinen vuosi?

  1. Sanna sanoo:

    Joistakin joutuu irrotteleen puoli moottoria, että saa sen lampun vaihdettua… mutta joo, uudet autot on vähän niinku uudet puhelimetkin; on ympätty kaikkee turhaa sälää, millä ei varsinaisesti tee mitään, vaikka jotkut jutut voi olla kyllä kivojakin. Mutta onpahan saatu niillä hilattua hintaa korkeammaksi ja korjaaminen vaikeammaksi. Mun autohan hylättiin katsastuksessa viimeksi siitä, kun tietokoneen lukupistoke oli irronnut niin, ettei siihen saanut painettua lukijan piuhaa kiinni. Auto oli ajokunnossa ja ehjä, muttakun sitä ei voitu todistaa muuta kuin sillä pirun tietokoneenpiuhalla, niin se hylättiin!

  2. outopaimen sanoo:

    Kuulehan sie!
    Jutun luettuani käväisin nettiauton puolella ja siellä ois tämmöinen tarjolla:
    http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/7679230
    On neliveto ja ennenkaikkea Volvo. Onhan vanha hyvin sua palvellut mutta se on vähän sama kuin nelijalkaisten kanssa: Kun tauteja ja vikoja alkaa olla liikaa, on osattava luopua vaikka se tekeekin helvetin kipeää. Toivon kuitenniin ettei vanha jätä sua tien päälle. On meinaten astetta kurjempi tilanne jos sattuu olemaan sellainen paskakeli kuin esim. tänään.

    • Marra sanoo:

      Man you know me… 😉 Volvo XC90 on ollut mun märkä uni siitä asti, kun sen tullessa ekaa kertaa markkinoille istuin siihen Helsingin automessuilla. Onhan niiden hinnat nyt viimeinkin alkanut laskeutua sinne mun saavutettavalle tasolle, tosin noi alta kymppitonnin kotterot on ollut yleensä puoli miljoona ajettuja, mitä oon katsellut myytäviä. Että sikäli toi sun linkkaama oli harvinaisen ”vähän” ajettu. Mutta joo, ihan oikeilla jäljillä oot, maailman eniten haluaisin Volvo XC90:n, mutta hiukan pelottaa kuinka kallis semmoinen on ylläpitää, kun on jo kilometrejä takana ja renkaat ja kaikki on niin paljon kalliimpaa, kun on niin iso auki. Mutta vetäishän tommonen komeasti heppakoppia. Btw, toi sun linkkaama ei olekaan neliveto, vaan vaivainen etuveto, joten se siitä sitten….

      • outopaimen sanoo:

        Siispä korjataan:

        http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/7515340
        Neliveto, automaatti, hinta 10.900,- ja kiesille saa järjestymään rahoituksen. Vaikka onkin vuosimallia 2003, niin mittarissa oleva 257000 ei ole mitään volvon koneelle ja kyllähän näitä tuolta nettiautosta löytyy huru mycket. Sieltä löytyy oikeasti ”helmiäkin” mutta se vaatii päivittäistä (tai pari, kolme kertaa päivässä) seurantaa koska ne lähtevät yhtä nopeasti kuin ilmestyvätki ja täytyy myöntää että tuollaisella olis kyllä suht mukava ajella. ei meinaten lopu vääntö ihan heti kesken.

        • Simpukka sanoo:

          No huh ja huh… Sanon noiden hintojen ja kilometrien kanssa.
          Kyllähän Volvot sen muutaman satatuhatta kilometriä hyvin kestävät, mutta sen jälkeen on menee jo hieman kyseenalaiseksi korjauttaminen.
          Eli melko huippeisiin hintoihin kyllä moisia raakkeja myyvät. Tuontiautoja mahdollisesti?

          • Marra sanoo:

            No pitää kuitenkin muistaa että nuo Volvo XC90:t maksaa uutena 82 000 – 100 000 euroa täällä Suomessa, joten tokihan se kymmenen vuotta vanhakaan ei ole ilmainen. Melkein voisi sanoa, että hinnasta on pudonnut liki kymppitonni per vuosi. Tommosen XC90:n haluaisin, tosin sen verran täytyy vielä Paimenen juttua korjata, että kyllä sen täytyy olla diesel eikä bensiini tai tulen hulluksi sen kulutuksen kanssa. Ei sillä, etteikö toi mun nykyinen Volvo kuluttais vähintään sen mitä XC90 bensa, mutta mieluummin seuraava kuluttais vähemmän 😉

            Mutta joo, kallis on tuo Volvon isoin malli, en tiedä onko mulla sellaista varaa pitää, vai onko tyydyttävä johonkin muuhun nelikkoon. Aika näyttää 🙂

            • Simpukka sanoo:

              Juu, kyllähän ne uutena maksavat. En ihmettele hintaa ikään nähden.
              Mutta mua kauhistuttaa nuo kilometrimäärät hintoihin verrattuna. Okei, noi ovat varmasti niitä lähtöhintoja, joista kaupan tullen varmasti tippuu vielä ainakin se tonni. Mutta kyllä nuo hinnat siitä huolimatta aina pistävät silmät pyörimään.
              En taas ihmettele lainkaan, miksi mulle on niin monesti ehdotettu autokauppadiiliä. Siis, että alkaisin täältä käsin toimittamaan tutuille autohändlereille autoja Suomeen.
              Kyllähän siinä varmasti ihan kivat provikat voisi saada.

              • Marra sanoo:

                Joo onhan siellä teillä päin autot halvempia, huomattavasti. Vaan sitten kun sen tänne tuo, niin tulli tuuppaa sen verran veroa, että liekö se säästö loppuviimein niin iso. Tosin joissakin automalleissa varmasti kannattaa, mutta esim. tuon oman ihastukseni suhteen olen skeptinen.

                Ja joo, eihän sitä ikinä pidä maksaa, mitä noista pyydetään, tingata pitää aina 🙂 Mutta voin kertoo, että ainakin Suomessa maasturit on TOSI kalliita, niiden hinta ei putoa ikinä. Just joku pari vuotta sitten kattelin, kun oli autokaupassa myynnissä vuoden 1983 (!!!) muistaakseni land cruiser ja kilometriakin oli vaikka kuinka, mutta mainostettiin kuinka on oikein vinssikin ja hintaa sillä esihistoriallisella autolla oli vielä 4500 euroa. Saahan täältäkin siis jonkun pari sataa tuhatta ajetun alle kymmenen vuotta vanhan henkilöauton vaikka alta kolmen tonnin, mutta noi maasturit maksaa viimeiseen hengenvetoonsa asti mansikoita. Valitettavasti… 😦

                • Rantakasvi sanoo:

                  Simpukalle tiedoksi, että ei Volvot kestä VAAN muutamaa sataatuhatta kilometriä, vaan reilun miljoonan, ainakin. Mun edellinen Volvo meni matkamittarin ympäri, eli ylitti miljoonan kilometrin ja sitten sillä ajelin vielä melkein 200 00 km 😀 😀

  3. rantakasvi sanoo:

    Melkein jo muistokirjoitus tuo, nyyh.

  4. Tita sanoo:

    Köh köh… olen syystä nelivetofanaatikko ja pitkällinen kokemus Subarujen maailmasta tuottaa kehoituksen katsoa Subarujen maailmaa. Ne on tekniikaltaan ihan sikakestäviä, mutta vanhemmat mallit (vm. 2000 ja vanhemmat) lahoaa pelleiltään. Uudemmat ei. Nelivetoina ne on halpoja verrattaessa muihin vastaaviin. Bonuksena liitän usean Subarun omistaneena erittäin vähäisen huoltotarpeen eli siis kustannusten säästön.
    Kahta en vaihda. Toinen on Auran Sinappi, kun Turun Sinappi myytiin ruottalaisille. Mutta vajaavetoisella en ala ajamaan talvella tai vetoautona. Sen tietää, jos kerrankaan kokeilee nelivetoa talvella.

    • Marra sanoo:

      Yhdessä neliveto Subarussa on tullut istuttua kyydissä. Muutoin ei ole henkilökohtaista kokemusta niistä.

      Mutta juu, tiedän kuinka hienoa on, kun peruuttaa ahtaassa omakotitalon pihassa hevoskoppia ja sillä nelivedolla voi oikeasti vetää ne etupyörät ihan kunnolla lumipenkan puolelta. Sen verran on tullut nelivetoja lainattua, että olen niiden makuun kyllä päässyt. Ja tiedän myös millaista on jäädä mäkeen vetämällä takaveto-Volvolla hevoskoppia ja kun ei huomaa pimeässä, että on niin iso mäki edessä, että olis pitänyt ottaa kovat etukäteisvauhdit.

      Jotta niin se vaan on, että neliveto on ainoa oikea. Vaikka joskus kahdendinkin niitä ihmisiä, jotka kykenee selviämään niin, että tarvivat jotain halpaa pikku purkkia, jolla ajelu on suunnilleen ilmaista.

  5. Simpukka sanoo:

    Jospa se punainen ratsusi vielä yllättää ensi vuonna ja useamman vuoden sen jälkeenkin.
    Siis puuskuttamalla hienosti eteenpäin ilman useiden tonnien remontteja. 🙂

    • Marra sanoo:

      Mahdollistahan se kai on sekin.

      Sun vaaleansininen autos oli muuten päässyt uusimpaan Bondiin 😉

      • Simpukka sanoo:

        Oho! Oliskohan se syy katsoa ko. leffa?! 😀

        Vähän aikaa sitten oli Mr. Simpukan kanssa puhetta mun elokuvien tuntemuksesta ja katselumieltymyksistäni. Tuntemus on nimittäin hyvin lähellä nollaa ja mieltymyskin on erittäin rajoitteinen. Sanoin hänelle, että ”usko tai älä, mutta en ole eläissäni katsonut yhtään ainutta Bondia”. Johon hän totesi:”Moni muu sitä voisi ihmetelläkin, mutta minua se ei kummastuta enää yhtään.”

        • Marra sanoo:

          Teidän on nyt kyllä P-A-K-K-O mennä katsoon se Bond. Just sun auto siellä saanut ihan roolin 😉

          Sitä paitsi jos et tosiaan oo yhtään Bondia ikinä nähnyt, niin nyt on aika 🙂 Vähän hyvä toi Mr. Simpukan kommentti. Voin kuvitella hänet sanomassa noin 😀

  6. Hirnakka sanoo:

    Sulla on todella syvä, aito ja ymmärtävä suhde volvoosi. Joskus on kuitenkin luovuttava ja mieluummin juuri niin, että sopeutumisaikaakin jää.

    Toveri Tita puhuu pitkällä kokemuksella Subarun puolesta ja on todella uskottava todistaja. Vaikka valalle menen.

    Vaikka itsellä onkin nyt tietokoneella korjattava auto, tiedän miten helppo auto on se, jonka pystyy korjaamaan rasvamontusta käsin eikä polttimon vaihdon takia tarvitse purkaa puolta keulaa.

    Mutta ratinlämmitin on ihana ❤

    • Marra sanoo:

      Mullakin on ratinlämmitin. Lapista ostetut hardcore vuorelliset nahkatumput, joilla tarkenee tarttua Volvon rattiin myös silloin, kun lähtee 30 asteen pakkasella työpäivän jälkeen parkkipaikalta, jossa ei ole lämpötolppaa. Hyvin on pärjäilty näin 😉

      • Hirnakka sanoo:

        Oho, mun kommentti oli tullut läpi vaikka puhelinsovellus herjasi ihan muuta.
        Sulla on kyllä aitoa sissihenkeä tuossa autohommassa. Arvostan. Ja toivotan onnea auton etsintään.

        • Marra sanoo:

          En tiedä miksi, mutta jostain syystä useammankin läheiseni mielestä olen maailman kovapäisin ihminen. Mutta ehkä se antaa sitä sopivaa sissihenkeä vanhalla autolla ajeluun 😉

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s