Menkkahedari

vapauteen
Jotain hyvin kaukaa haettua kuvitusta… Karhunpoika sairastaa, ehkä? 😉

Minulla on ilo kärsiä kuukautiskivut päässäni. Mahakivut eivät juurikaan vaivaa, vaikka ne kai se klassisin kuukautiskipu ovatkin. Mutta nuo päänsäryt sen sijaan kyllä tuntuvat koko kropan edestä! Vuosien saatossa olen oppinut ottamaan lääkettä ajoissa, mutta nykypäivänä ei sekään riitä. Ei auta kuussataset Buranat eikä kyseiseen vaivaan määrätyt migreenilääkkeet. Päätä särkee niin, etten eteeni meinaa nähdä ja tekisi mieli pyörtyä. Jos se pyörtyminen vaikka helpottaisi. En ole tosin vielä kokeillut, siitähän tulisi vain vaivaa muille. Ja saattaisihan siinä itsensäkin teloa.

Tiedän kyllä, että on ihmisiä, jotka joutuvat joskus jopa sairaalaan kuukautiskipujen takia, olen tuntenutkin yhden tällaisen tytön. Joten kai olen itse päässyt vielä helpolla, kun en ole ollut sairaalassa, enkä edes pois töistä. Työkyvyn kanssa taitaa kyllä olla vähän niin ja näin, mutta en missään mielessä ajatellut ryhtyä siksi tyypiksi, joka on kerran kuussa saikulla koska menkat. Not! Joten ehkä se on vaan elettävä sen faktan kanssa, että pari päivää menkkojen alussa on sitä aikaa, kun päätä särkee niin paljon, että töiden jälkeen ei esimerkiksi kykene enää menemään suihkuun, koska ei riitä voimat olla tolpillaan.

Olen tässä vain miettinyt, että pitäisikö vielä mennä jollekin lääkärille valittamaan asiasta, olisiko mahdollista tehdä jotain tälle ongelmalle tai saada paremmat lääkkeet. Tai onhan minulle kyllä ehdotettu jo aiemmin, että e-pillereillä voisi kikkailla niin, että pitäisi vain lyhemmän tauon, jottei hormonitasot pääsisi laskemaan, mutta en ole halunnut kokeilla moista, koska meikäläisellä pitää homman toimia aina samoina viikonpäivinä tai muuten en muista mitään. Joten vaihtoehdot lienee sitten ne, että joko tyydyn tilanteeseen ja kärvistelen, tai kokeilen jotain hippi-super-eco-luomu-hunaja-inkivääri-pakurikääpä-maca-koivunlehti-piharatamouutetta ja toivon parasta. Tai sitten vain turvaudun klassiseen konstiin, että nuppineula varpaankynnen väliin ja kunnon potkaisu seinään. Ehkä sillä se päänsärky unohtuisi hetkeksi. Toisaalta, saattaisi tulla vielä isompia päänsärkyjä, kun tuon nuppineulatempun seurauksena varmaan huutaisin niin lujaa, että välitön häätö napsahtaisi samoin tein…

Tämmöistä siis tänään. Varmaan todella mielenkiintoista lukea jonkun menkkapäänsärystä. Mutta asia nyt vain on niin, että silloin kun se on päällänsä, niin eipä ole juuri mitään muuta mielessäkään. Onneksi se on kuitenkin vain kaksi päivää särkyä ja sitten helpottaa. Ja toivottavasti elämässäni tapahtuu taas joskus jotain muutakin kuin töitä, niin olisi jotain muutakin kirjoitettavaa, kuin tällaisia aiheita 😀

-Marra

Kategoria(t): Elämää, Valitusta Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

10 vastausta artikkeliin: Menkkahedari

  1. Timo Lampi sanoo:

    Kipulääkkeet on kyllä viime vuosinna kehittynny niin paljon, et kehottasin meneen lekurille ja aikaa varatessa puhu helvetillisistä menkkasäryistä.

    Vain otettu lääke auttaa, tai niinkun meillä sanotaan, älä ny ainakaa lääkettä ota, sehä saattas vaik auttaa… ;DDD

    • Marra sanoo:

      Ehkä pitää kokeilla vaikka mitä työterveyslääkäri sanois. Jos vaikka uhkailen, että muuten tarvin sairauslomaa, niin ehkä sit irtoo lääkkeitä 😀

      Joo kyllähän mä kiltisti oon napsinut noita lääkkeitä syönyt, vaan kun ei tehoo noi. Migreenilääke auttoi vielä aiemmin, mutta nykyään sekään ei enää auta. Ja se kanssa on vielä aika tarkkaa, ettei sais napsia kovin montaa. Apteekin täti kommentoi lääkärin määräämää ohjettakin, ettei sais ottaa niin montaa päivässä, vaan vähemmän…

  2. Sanna sanoo:

    Mulla oli joskus sama ongelma, siihen auttoi (muistaakseni) minipillereihin siirtyminen, ja hormoonikierukka on lopettanut sitten loputkin ongelmat. En ole hetkeäkään katunut että otin sen – etenkin kun Kela korvas osan kun se ei tullu ehkäisytarkoitukseen vaan sairauden hoitoon. Tai jotain. Eihän kuukautiset oo sairaus, niistä kärsiminen on. Tosin migreeni on sitten muuten ruvennut aiheuttaan taas ongelmia…

    Särkylääkkeiden napsiminen tekee usein tokkuraisen olonkin, olis kiva jos löytyis muu keino. Hormoonitasapainostahan se särky selvästi johtuu, joten luulis että kun sen sais kuntoon, loppuis särytkin.

    • Marra sanoo:

      Mä en voi käyttää minipillereitä, kun mulla noi yhdistelmäpillerit pitää aknen poissa, mutta minipillerit on omiaan sitä lisäämään, sanoi tohtori. Ei antanut niitä mulle joskus, kun olisin halunnut. Ja onhan se niin, että mieluummin pari päivää kuussa hedaria kuin jatkuva pizzanaama.

      Kai se vois toimiakin, jos en pitäs sitä viikon taukoa, mutta jos rupeen lyhenteleen, niin en sitten muista pian ottaa koko pilleriä…

  3. Simpukka sanoo:

    Yritin jo pariinkin kertaan kommentoida, mutta ei ilmeisesti onnistunut.

    Nyt vain lyhyesti… Särkylääkkeet väliaikaisesti on varmaan ihan ok, jos vain pystyt niiden vaikutuksen alaisena tekemään töitä ja ajamaan autoa. Muuten menisin kyllä gynelle ja antaisin selvittää tämänhetkisen hormoniprofiilin. Se saattaa olla ihan toinen, mitä joskus vaikkapa vuosi sitten ja sitä myöten helpostikin hoidettavissa ilman akneriskiä.

    En oikein ole missään tapauksessa sen kannalla, että hoidetaan vain oiretta, jos kerran alkuperäiseen syyhyn voidaan puuttua. Mutta noihin hormonijuttuihin ei varmaan työpaikkalääkärillä ole tarpeeksi rahkeita.

    Tsemppiä kuitenkin! ❤

    • Marra sanoo:

      Olen käynyt vuosittain gynellä ja sieltä ne migreenilääkerepsut on peräisin. Ainakin kahden eri gynen mielestä on ihan ok hoidella päänsärky niillä lääkkeillä. Toki joskus aiempina vuosina ne lääkkeet on vielä tehonnut, nyt ei enää…

      Mutta tosiaan, viimeisin gynen ehdotus oli se, että mun pitäis lyhentää sitä taukoa pillereistä, joten vika lienee mun omassa jästipäässä, kun en suostu sitä tekemään. Että hei tää auttais, mut en niinku halua toimia niin, fiksu minä 😉

      Mulla on tosi iso kynnys toisaalta vaihtaa pillereitä, koska nää on muuten niin sopivat pillerit, jotkut olen joutunut lopettamaan mm. näköhäiriöiden takia, niin kun arki skulaa noin muuten näiden kanssa, niin ei hirveästi inspiroi aloittaa kokeilemaan uusia, kun voi olla taas kohtalainen projekti löytää sopivat.

      Joten ehkä ensi kuussa nostan särkylääkemäärät johonkin tappiin ja koitan auttaisko se vähän enemmän… Vatsansuojalääkettä vaan päälle 😉

  4. Hirnakka sanoo:

    Minäkään en muuhun pysty kuin patistamaan vielä yhdelle lääkärille. Ja hörhöilyyn kun olen taipuvainen, kehotan testaamaan muinaisten kiinalaisten yleishoitoa, akupunktiota. Hormonikiemurakin kannattaa kartoittaa vaihtoehtona.

    • Marra sanoo:

      Akupunktio on kyllä mielenkiintoinen juttu, yksi entinen esimieheni sai siitä todella paljon apua. Hormonikiemura kuulostaa ainakin mun korvaan lähinnä synnyttäneiden vaihtoehdolta.

      • bateaurouge21 sanoo:

        Hormonikierukka oli yllättävän kivuton laitattaa, vaikka oletin jotain aivan muuta (joskus jo gynetarkastus tekee kipeää). Hetken huimasi sen nipistävän tunteen jälkeen, mutta siinä se. Siitä on olemassa se pienempi koko muistaakseni, jonka voi kuulemma hyvin asettaa meille poikimattomillekin 😀 Mulle suositeltiin tuota käppyrää nimen omaan vaikeisiin menkkakipuihin, ja se toimikin niihin ihan loistavasti. Särkylääkkeiden popsiminen putosi varmaan puoleen. Harmi vaan, että kai nuo hormonit sitten provosoivat mun paniikkihäiriöni esille oikein kunnolla, ja katsoin paremmaksi poistaa värkkineen. 😦 Harvinaista kuulemma on tuollainen reaktio mikä minulla (tohtorska mietti onko ollenkaan mahdollista, mutta mä huomasin muutoksen parempaan poiston jälkeen) joten sitä ei kai ainakaan kannata pelätä.

        • Marra sanoo:

          Kiitos mielenkiintoisista tiedoista, mä oon jotenkin kuullut kierukasta tosiaan vain synnyttäneillä.

          Kaikkea ne voi aiheuttaa, eri lääkkeet/hormonit eri ihmisille, vaikkei oliskaan tunnettuja ne vaikutukset… Kokemusta on itselläkin, tosin vähän harmittomammasta jurusta kuin paniikkihäiriöön liittyen, mutta kuitenkin sellaista, että lekuri ei uskonut, että voi johtua lääkkeestä…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s