Tämähän vaikuttaa lupaavalta… Meikäläinen ajaa 17 vuotta vanhalla autolla 30 000 km vuodessa, niin pahimmillaan maksut nousisivat uuden systeemin myötä liki kuukausittaisen käteenjäävän palkan verran vuodessa. Ei siis mikään ihan pikku korotus… Vaikuttaa taas aika vahvasti siltä, että tässäkin uudistuksessa suosittaisiin vain ja ainoastaan rikkaita, joilla on varaa ajaa upouusilla autoilla, mutta jos muutenkin elät kädestä suuhun ja ajat vanhalla autolla töihin, niin rangaistaanpa siitä vähän lisämaksulla. Tai ei siis vähän vaan sellaisella summalla, että ajetaan ihmisiä ahdinkoon.
Voisikohan se Berner jo pian palata sinne Sveitsiin… Tai oikeammin pitäisi lähteä sinne varmaan itse, koska minun ansiotuloillani veroprosenttikin olisi siellä alle 10. Ja todennäköisesti tuo autoverokin huomattavasti halvempi. Huoh.
Todella motivoivaa käydä töissä, kun eräät yrittävät viedä tuhkatkin pesästä.
-Marra
Juuri sehän se on tämän nykyisen hallinnon linja – köyhiltä pois ja rikkaille helpotuksia.
Niin on. Ja keskusta pahempi kuin kokoomus…
Onneksi tämä on vasta Bernerin työryhmän ensimmäinen hahmotelma. Paljon on vielä keskustelua ja uusia työryhmiä ennen kuin lopullinen ratkaisu löytyy. Toki tuosta jotain voi toteutuakin.
En usko, että toi toteutuu, ei ihmiset suostu. Yksinkertaisesti mahdoton koko idea, ihmetyttää vaan toisten tyhmyys suunnattomasti. ”Katso tästä laskutusta säästöt. Ai niin, jos autosi ei ole uusi urheilu Mersu, vaan vanha farmarivolvo, niin joudutkin maksaa enempi, että voidaan alentaa niiden uusien autojen maksuja”
Laskuri mullekin tuotti hyvin ikävää dataa. Täällä maaseudulla on vain pakko olla auto, koska julkista liikennettä on vain koulujen aikaan ja sitäkin vain muutama vuoro päivässä. Autokanta on vanhaa, koska juuri kellään ei ole rahaa. Näin ne vanhat tojotat ja nissanit vain kuljettavat pakolliset kauppa ja asiointireissut.
Kiitti vaan sipilät ja pernerit kumppaneineen – tuhkat on viety jo pesästä. Vain sielu on myymättä.
Jep, hyvin harvalla on oikeasti se auto huviajelua varten, kyllä se on tarpeesta ja pakon sanelemaa.
Sinänsä on hyvä suunta, jos poistettaisiin/pienennettäisiin uusien autojen autoveroa, jotta autokanta uudistuisi turvallisempaan ja vähäpäästöisempään suuntaan. Mutta ei sitä voida tehdä muutaman satasen tai parin tonnin autoilla ajavien köyhien kustannuksella.
Onhan se nyt sairasta omalla kohdallakin tuo lukema, ajan noin kolmen tonnin arvoisella autolla ja joutuisin maksamaan vuodessa veroa yli autoni arvon! Halloo! Eikä se auta asiaa, jos 50 000 euron auto on jatkossa 8000 euroa halvempi, eipä mulla ole silti varaa sellaista uutta ostaa. Tai jokainen, joka ajaa 500 euron Opelilla tai meikäläinen joka ajaa kolmen tonnin Volvolla, ajaa niillä siksi, että ajaa just niin hyvällä autolla kuin varallisuus sallii (lukuunottamatta tietenkin paria pihiä paappaa, joilla olis varaa, mutta jotka periaatteessa ajaa 30 vuotta vanhalla Toyotalla, mutta nämä poikkeukset vain vahvistaa säännön). Että summa summarum, hyvä jos halvennetaan uusien autojen ostohintaa, piristäishän se varmasti kauppaa joiltakin osin, mutta maksajat ja kärsijät on taas ihan väärästä kohtaa haettu, kun ei halpisautoilijoilta oikein voi enempää ottaa, kun ei ole mistä ottaa. Mutta orjia nuo päättäjät kai haluaisi tavallisen kansan olevankin, vailla mitään oikeutta omaan itsenäiseen elämään.
Ei hyvältä kuulosta tuo autohomma, ei yhtään. Kuten Toveri Titakin totesi, täällä maalla auto on pakkohankinta.
Yhtään en ole perehtynyt siihen, miten tuo uudistus vaikuttaa meidän elämäämme. On nimittäin niin, että me emme omista autojamme vaan ne ovat Santanderin autoja. Näin meillä on aina kohtuullisen tuoreet autot (sekä täystakuu ja sijaisautopalvelu) tallissa. Minulle ajoa tulee vuodessa n. 30000 km ja Iso-J:llä vähintään tuplat. Jälkimmäisellä etenkin toimiva auto on pakko, ei ole varaa jättää työmatkoja tekemättä syystä että auto pajalla.
Nyt ei ole ihan heti ajankohtaista autoja vaihtaa, mutta kun se päivä tulee, voipi olla yllätystä luvassa. Nuo tiemaksut toki kiinnostavat, pitkät matkat ja polttonesteiden hinnat ovat jo tällä hetkellä melkoinen yhteispotti. Hirveästi en toivoisi niihin lisäyksiä.
Aina olen ihmetellyt, eikö autoilijoilta perityistä veroista todellakaan ns. korvamerkitä muutamaa kymmentä miljoonaa tiestön kunnostukseen? Olisi jotenkin ymmärrettävämpää maksella autoveroja sun muita kun tietäisi niidenkin satasten päätyvän jollain aikajänteellä tiestön pintaan.
On tämä jännää aikaa. Bernerin rouva muuten asui lähinaapurinamme Espoossa. Siellä heillä oli oikein nätti kalliotontti hulppeine taloineen aivan meren rannalla. Eikä se ministeriauton takapenkille paljoa puhalla kylmä tuuli tai kansan kalsea asenne.
Meillä on kans ollut (tai oikeammin miehellä…) Santanderin auto joskus, mutta nykyisillä korjaamosuhteilla ja lyhyillä työmatkoilla ei kannata Santanderin pussia enää lihottaa. Korjauskulut ovat pysyneet hallinnassa ja työmatkat on kummallakin sen verran lyhyitä, että vaikka auto päättäisi jättää tielle, niin budjetti ei kaadu jos tarvitsee ottaa vaikkapa kerran viidessä vuodessa taksi töihin, jos auto lahoaa matkalle. Sijausautopalvelukin löytyy korjaamolta eikä siinä tarvi pulittaa kuin käyttämänsä polttoaineet, niin ei voi valittaa 🙂 Mutta juu, aikana ennen kuin tunsin nykyisen korjaajan, oli meilläkin perheen ykkösautot uusia, mutta en usko, että siihen palataan enää ja toivottavasti ei tarvi, koska meikää stressaa huomattavasti vähemmän tämä nykysysteemi 🙂
Anyway, yllätyksiä voi tosiaan tulla sitten vaihtoarvon kanssa noiden Santanderin kotteroidenkin suhteen. Vaikea arvioida, miten sekin tulisi menemään.
Ja kyllä, olen samaa mieltä, että koska autoilijoilta kerätään monta miljardia rahaa vuosittain, olisi vähintäänkin jees, että tiet pysyisivät kunnossa. Nyt kun sitä saa maksaa vielä kaiken muun päälle teiden huonoa kuntoa autonsa korjauskuluissa, kun ainakin meillä päin on sellaisia reikiä teissä monin paikoin, että sinne kun vahingossa humpsahtaa, niin on ohjauskulmat sun muut ihan vinksallaan ja kasa niveliä vaihdettavana. Ja kun autoilijoilta todellakin kerätään jo nyt huomattavasti enempi rahaa kuin tiestön ylläpitoon menevät rahat, niin eipä kauheasti kaipaisi enää lisää maksettavaa. Homman pitäisi mennä niin, että autoilusta kerättäisiin just sen verran rahaa kuin tiestön hyvä ylläpito kustantaa. Eiköhän ne maan muut kulut voida ottaa muusta verotuksesta, kun täällä on ansiotuloverotukset ja alvitkin korkealla tasolla. On periaatteessa väärin, että autoilusta kerättäviä rahoja käytetään ties mihin ja sitten kuitenkin tiestö on järkyttävän huonoa. Ja kun se autovero ei tosiaankaan ole mikään huvivero, vaan tavan ihminen yrittää jotenkin saada arkensa sujumaan auton avulla ja löysää rahaa ei ole.
Kyllä tekisi mieleni käydä ihan livenä tapaamassa rva Berneriä ja kysäistä, että ihanko tosissasi ajattelit verottaa mun 17 vanhaa autoa vuodessa yli auton arvon… En ole vielä keksinyt kyseisestä rouvasta mitään muuta hyvää, paitsi että on myönnettävä, että hyvännäköinen nainenhan se on.